FAQ Ouders

Schoolverklaring en adreswijziging
Wijziging van adres, e-mailadres en/of telefoonnummers moet zo spoedig mogelijk schriftelijk of per mail aan de administratie (administratie@laurenslyceum.nl) worden doorgegeven.
Buitengewoon verlof
In bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld huwelijk, jubileum, ernstige ziekte van familieleden) kan buitengewoon verlof gegeven worden. Dit verlof moet schriftelijk aangevraagd worden bij de teamleider.
Bereikbaarheid van de school
De receptie is dagelijks bereikbaar op 010-4180470 van 08.00 uur tot 16.30 uur.
De administratie is dagelijks bereikbaar op 010-4180470 van 08.00 uur tot 16.30 uur of per mail: administratie@laurenslyceum.nl.

De school is gesloten gedurende vakantieperiodes.

Mocht u contact op willen nemen met een docent, dan adviseren wij eerst per mail een afspraak te maken. De mailadressen van al onze medewerkers (afkorting gevolgd door @laurenslyceum.nl) zijn te vinden in de schoolgids. Mocht er haast bij zijn, dan adviseren wij u telefonisch contact op te nemen gedurende een van de schoolpauzes: 09.55 – 10.10, 11.30 – 11.50, 13.10 – 13.40 of 15.00 – 15.10.

Doorgeven van absenten
Uitsluitend via Magister (de webversie werkt beter) voor 08.30u.
Bij ziekte moet absentie élke dag weer worden gemeld.
Wanneer een leerling wegens ziekte voor het einde van de lessen naar huis wil, moet hij zich in alle gevallen eerst afmelden bij de receptie (één van de conciërges). Het is niet toegestaan dat een leerling ziek naar huis gaat zonder zich af te melden.
Bezoek aan de tandarts/orthodontist/dokter moet gemaild worden naar absenten@laurenslyceum.nl. Dit kan helaas (nog) niet via Magister.
Leerlingen die wegens bijzondere redenen de lessen niet kunnen bijwonen, moeten voor deze afwezigheid van tevoren toestemming vragen aan de teamleider.
Een afspraak met een (tand)arts mag niet plaatsvinden in een toetsweek.
Data voor toetsweken worden hier gepubliceerd.
Waar vind ik de vakantieperiodes?
Op deze pagina: klik hier.

Digitalisering

Vanaf wanneer kan ik een Chromebook bestellen?
Hierover ontvangt u digitaal of per post informatie vanuit de school. Onze leverancier richt een webwinkel in waar u vanaf juli een bestelling kan plaatsen. De Chromebooks worden in de eerste week van het schooljaar op school geleverd om vervolgens klassikaal te worden uitgepakt en ingericht.
Kan ik het Chromebook afbetalen?
Een Chromebook is een kostbaar apparaat. Door middel van een huurkoopconstructie is gespreid betalen mogelijk. We willen in geen geval dat de aanschaf van een Chromebook een belemmering is voor ouders voor aanmelding of inschrijving op onze school. Mocht u dat wel zo ervaren, dan zullen we alles in het werk stellen om samen met u een haalbare regeling te treffen.
Kan ik het Chromebook verzekeren?
Via onze leverancier zal die mogelijkheid aangeboden worden.
Welk Chromebook is geschikt?
Via de webshop bieden wij een model aan dat speciaal is ontwikkeld voor het onderwijs.
Mag het een ander soort laptop zijn?
Er kan alleen worden gewerkt op een Chromebook. Het is niet mogelijk om een Windows laptop of Macbook te gebruiken.
Mijn Chromebook is kapot gegaan, wat nu?
Heeft u een Chromebook via de Laurens webshop besteld, dan kan uw kind bij schade gebruik maken van een leen-Chromebook van school.
Kan het Laurens Lyceum zien wat ik op mijn Chromebook doe?
In het kort: nee. De school kan als je Chromebook is verbonden met het netwerk van school het volgende doen:
  • Screens locken bij toetsafname
  • Apps beschikbaar stellen voor leerlingen
  • Documenten delen met de klas
  • Web filtering (blokkeren van specifieke websites)
Hoe wordt de veiligheid en privacy gewaarborgd?
In de mentorlessen is er voldoende aandacht voor het gebruik van de Google apps en het veilig opslaan van data en persoonlijke gegevens. We beschikken over een web filter die ongewenste sites en spam blokkeert en ook de verbinding via het cijfer- en administratiepakket en onze ELO is beveiligd.

Het Laurens Lyceum is een middelgrote, zelfstandige en sportieve school.

Het Laurens is een relatief kleine school (ong. 1.000 leerlingen), die havo, havo/vwo, vwo en gymnasium onderwijs verzorgt.

Wij staan bekend om de fijne sfeer en aandacht voor alle leerlingen.

Wil je meer informatie over ons onderwijs in de brugklas, over instromen in de hogere jaren, of de havo doen na een vmbo-diploma, klik dan door.