Hieronder antwoorden op de meest gestelde vragen.


De school

Zie voor de inschrijfdata onze website en flyer. De inschrijfperiode is van 5 tot en met 16 maart dan moet een leerling op een school voor VO ingeschreven zijn. We houden de Rotterdamse Plaatsingswijzer aan wat betreft het tijdpad.
Alle leerlingen die tussen 5 en 16 maart bij een Rotterdamse school voor voortgezet onderwijs zijn aangemeld, ontvangen op 29 maart, de laatste dag van de eerste plaatsingsperiode, per email bericht of zij geplaatst of uitgeloot zijn
  • 1 Havo 50 plekken- Advies Havo
  • 1H/V 175 plekken- Advies Havo/HV/Vwo
  • 1 VWO (gym) 75 plekken- Advies VWO (gymnasium kun je niet apart aangeven)
Totaal 300 plekken
Een Havo leerling met een deficiëntie in rekenen of taal of studievaardigheden plaatsen we in 1 Havo. Een Havo leerling zonder deficiënties plaatsen we in 1 Havo/VWO.
Gezien de aanmeldingen van de afgelopen jaren, groeit het Laurens Lyceum geleidelijk naar een populatie van zo’n 1250 leerlingen. Hierop wordt nu al ingespeeld. Thema’s als huisvesting en voldoende faciliteiten voor alle leerlingen hebben onze volle aandacht.
Door het flexrooster blijven we dichtbij de leerlingen. De ontwikkeling en begeleiding van leerlingen staat centraal op het Laurens Lyceum. Hiervoor is een veilige en vertrouwde omgeving nodig. Hoe zorgen we er op het Laurens voor dat leerlingen zich gezien voelen? Het flexmodel zorgt er op het Laurens voor dat leerlingen zich verbonden voelen met elkaar en hun omgeving.

Dat doen we door:
  • leerlingen samen te laten studeren tijdens HWK en SWT,
  • leerlingen samen te laten werken tijden vakoverstijgende en vakgebonden opdrachten,
  • juniormentoren en peermediators in te zetten,
  • projecten en eXpert programma’s die ‘het Laurensgevoel’ versterken,
  • lessen waarin we rekening houden met ieders kwaliteiten en aandachtspunten met behulp van learning analytics,
  • leerlingen zelf de regie te geven over verschillende commissies, en ouders actief te betrekken bij de school.
Van en met elkaar leren is het uitgangspunt voor hoe we met elkaar omgaan. We organiseren alles binnen het Laurens Lyceum zo, dat samenwerken aangemoedigd wordt.
Het Laurens haalt buiten, binnen, want daarbuiten, buiten school, daar gebeurt van alles. Daarbuiten ga je later aan de slag, start je aan je vervolgopleiding, geef je inhoud aan je loopbaan, je carrière, je sociaal leven en je maatschappelijke betrokkenheid. Dan moet ‘buiten’ toch deel uitmaken van het onderwijsaanbod ‘binnen’? Dat doen we op het Laurens ook. Een voorbeeld hiervan is Het Adviesbureau. Een adviesbureau wordt opgericht door leerlingen en deze leerlingen houden zich bezig met het advies geven aan echte bedrijven uit bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam. Deze bedrijven komen met vragen en opdrachten en de leerlingen doen onderzoek naar mogelijke oplossingen. Denk hierbij aan Rotterdam - The Hague Airport, de gemeente Rotterdam, enz. Bedrijven zijn echt heel blij met de kennis en bijdragen van leerlingen en doen ook echt iets met de oplossingen in hun praktijk..
Binnen het flexmodel bieden we 5 HWK’s (huiswerkklas) per week aan alle leerlingen uit klas 1 en 2. Tel daar de 10 SWT-mogelijkheden (studiewerktijd) bij op en dan kom je tot 15 x 40 minuten in de week, waarop je je ‘huis’werk op school kunt afronden. Daarom spreken we van een (t)huiswerkarme school. Ook kun je in die uren samenwerken aan projecten, en VAK-SWT’s volgen (bijles op school).

Voor sommige leerlingen werkt leren en huiswerk maken op school het best. Bijvoorbeeld omdat er thuis veel afleiding is, of er is niemand thuis om mee samen te werken. Ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, omdat sommige vakken best moeilijk zijn, kunnen extra uren op school gebruiken. Daarom bieden we FleXtra; eXtra uren SWT. Dit zijn uren waarop leerlingen onder begeleiding in stilte of in overleg huiswerk kunnen maken op school tot 17.00 uur. Dan kun je als je thuiskomt echt zeggen: ik ben klaar! Ook ideaal als je volop sport of aan theater of dans doet.
Het flexrooster biedt ons talloze mogelijkheden om onderwijs te geven in de vorm van projecten. Vakken kiezen er dan voor om opdrachten te geven en niet alles uit het boek te doen en te toetsen met een repetitie. Het is zelfs mogelijk dat je samen met andere klassen of klassenlagen aan zo’n project start. Die afwisseling maakt het interactiever en uitdagender. De uren die besteed worden aan deze projecten noemen we fleXmax-uren. Zo kan het je gebeuren dat je aan de slag gaat met een samenwerkingsopdracht die gemaakt is door je docenten Aardrijkskunde en Engels of je docenten Science en Handvaardigheid, maar ook binnen 1 vak kunnen deze FleXmax-uren voor de nodige uren denkwerk zorgen. Kortom: iedereen kan zijn FleXpertise kwijt op het Laurens. .

Digitalisering

Op dit moment (d.d. 1 februari) zijn we in gesprek met verschillende leveranciers om een webshop voor ons op te laten richten en de Chromebooks tegen een zo scherp mogelijk prijs aan te kunnen bieden. Zodra er zekerheid is over welke partner dit gaat worden, zal de naam en een link naar de webshop prominent op de website komen te staan.

Onze leverancier richt een webwinkel in waar u vanaf juli een bestelling kan plaatsen. De Chromebooks worden in de eerste week van het schooljaar op school geleverd om vervolgens klassikaal te worden uitgepakt en ingericht.
De Chromebook is een kostbaar apparaat. Door middel van een huurkoopconstructie is gespreid betalen mogelijk. We willen in geen geval dat de aanschaf van een Chromebook een belemmering is voor ouders voor aanmelding of inschrijving op onze school. Mocht u dat wel zo ervaren, dan zullen we alles in het werk stellen om samen met u een haalbare regeling te treffen.
Via onze leverancier zal die mogelijkheid aangeboden worden.
Via de webshop bieden wij een model aan dat speciaal is ontwikkeld voor het onderwijs. Indien u de Chromebook niet via school bestelt maar elders aanschaft, geldt dat een uitvoering met 4 GB RAM en 16 GB opslag de minimale vereisten zijn voor het gebruik op school.
Er kan alleen worden gewerkt op een Chromebook. Het is niet mogelijk om Windows of Mac OSX laptop te gebruiken.
Heeft u een Chromebook via de Laurens webshop besteld, dan kan uw kind bij de schade gebruik maken van een leen-Chromebook van school.
De school kan als je Chromebook is verbonden met het netwerk van school het volgende zien en doen:
  • Screens locken
  • Apps openen bij leerlingen
  • Documenten delen met de klas
  • Web filtering in de klas
In de lessen ICT is er voldoende aandacht voor het gebruik van de Google apps en het veilig opslaan van data en persoonlijke gegevens. We beschikken over een contentfilter die ongewenste sites en spam blokkeert en ook de verbinding via het cijfer- en administratiepakket en onze ELO is beveiligd.